Menu

Huawei vinder frem i Danmark

marts 20, 2017 - Teknologi
Huawei vinder frem i Danmark

2016 blev året, hvor de danske forbrugere for alvor tog det fremadstormende brand, Huawei, til sig. 200.000 smartphones blev der i alt solgt, hvilket er en fordobling sammenlignet med året før.

Vinder markedsandele

På den globale scene har Huawei nu solgt mere end 139 millioner enheder i 2016, hvilket er en stigning på 29% i forhold til 2015. Sammenlignet med resten af branchen, som mærkede en stigning på kun 0,6%, er Huawei godt på vej til at indtage større markedsandele. 2016 begyndte de med kun 7% af det danske marked, men sluttede på fornemme 14% i en branche, der er mere eller mindre stagneret i disse dage.

Billigere smartphones grundlagde himmelkursen

Apple og Samsung må stadig siges at være sværvægterne på det danske marked, men Huawei har grundlagt sin storform med billigere alternativer til danskere, der efterspørger stor funktionalitet til små penge. Siden da er Huawei begyndt at tage konkurrencen op på de mere pristunge og innovative smartphones, hvor de vil give Apple og Samsung konkurrence. Om det bliver kamp til stregen, må tiden vise.

Lækkert design

Ganske som Apple gjorde, er Huawei ved at udvikle nogle helt igennem fantastiske smartphones i lækkert design, som forbrugerne kan lide. Apple har tidligere haft enevælde på det område, men i de seneste par år, er der løbet rigtig meget vand i åen. Huawei er altså ved at få bedre fat i det såkaldte high end marked, hvor der er rigtig store summer at hente. Meget tyder da også på, at det kan blive forbrugernes fordel, at der kommer flere konkurrenter til. Der tegner sig en generel tendens, hvad angår elektronik – når der kommer flere kombattanter i ringen, skal der slås hårdere for at slå de andre omkuld. Det kan meget vel betyde priskrig. Hvem ved.

Nr. 7 i Buzz-score

YouGov har foretaget en af sine famøse undersøgelser, hvor Huawei opnår en placering som nr. 7 over de brands, der fået den bedste Buzz-score. Ifølge Huawei’s danske Senior Marketing Manager skyldes det effektiv og massiv markedsføring, der rammer målgruppen lige i øjenhøjde. Med den nyligt erhvervede brandværdi har de ambitioner og meget mere, og der vil derfor blive kløet på i 2017 også. I 2016 forventer man en global omsætning på 183 mia. kroner, når tallene er gjort endeligt op – hvilket er en stigning på 42% i forhold til 2015.

Meget tyder på, at Huawei vil blive mere synlig i de danske webshops og fysiske butikker i 2017. Huawei er tilsyneladende kommet for at blive, og de har tænkt at gøre væsen af sig og gøre kur til de danske forbrugere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *